شـهرداري تهران و تحقق عدالت اجتماعي و حقوق شـهروندي

پیشنـهاد این روزهای تهرانی‌ها؛ جدول خطوط و مسیرهایBRT

شـهر > شـهری - همشـهری آنلاین:
دیگر نیـازی نیست کـه برای رفتن از یک نقطه شـهر بـه نقطه‌ای دیگر بارها خطوط اتوبوس یـا تاکسی خود را عوض کرد. فاصله میدان آزادی تا پرند دیگر شـهروندی به منظور سوار شدن بر اتوبوس نباید درون ایستگاه‌های نامناسب بـه دنبال آن بدود. فاصله میدان آزادی تا پرند دیگری ساعت‌ها معطل رسیدن اتوبوس نمـی‌ماند. حالا شـهروندان تهرانی همـه خطوط اتوبوس‌های تندرو را بـه هم پیشنـهاد مـی‌کنند.

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

اتوبوسهای تندرو

به گزارش خبرنگار همشـهری آنلاین، فاصله میدان آزادی تا پرند که تا همـین چند سال پیش، مردم تهران به منظور رفتن از یک نقطه شـهر بـه نقطه دیگری -اگر خودروی شخصی نداشتند- حتما چندین بار سوار بر این تاکسی و آن اتوبوس و ماشین شخصی مـی‌شدند که تا بتوانند خود را بعد از مدت زمان طولانی بـه مقصد برسانند. اگر هم برف و باران یـا گرمای شدید تابستان درون راه بود کـه شرایط بدتر مـی‌شد و خبری از تاکسی و اتوبوس نبود و به همـین دلیلی جرات نداشت بدون خودروی شخصی خود از خانـه بیرون بیـاید.

  تهرانگردی با اتوبوس‌های تندرو؛ جدول مسیرها و قیمت‌های خطوط BRT

یک اتوبوس یک مقصد

تا همـین حوالی سال‌های قبل (یعنی از سال 86 بـه قبل) اگری قصد داشت سوار بر اتوبوس شود و به اصطلاح حق شـهروندی خود را به منظور تهران ادا کند حتما دقایق زیـادی را درون ایستگاه‌های غیراستاندارد مـی‌ایستاد، که تا اتوبوسی مملو از مسافر از راه برسد و او را بـه مقصدش برساند. تازه خیلی‌ها مجبور بودند به منظور رسیدن بـه مقصد چندین بار اتوبوس خود را عوض کنند. بـه طور مثال اگری قصد داشت از مـیدان تهرانپارس بـه مـیدان انقلاب یـا آزادی و یـا از مـیدان راه آهن بـه مـیدان تجریش برود حتما حداقل سه اتوبوس سوار مـی‌شد و ساعت‌ها منتظر حرکت اتوبوس درون خیـابان‌های شلوغ مـی‌ماند. اولین اتوبوس از چهاراه تهران پارس که تا مـیدان امام حسین، بعد از مـیدان امام حسین که تا انقلاب و بعد از مـیدان انقلاب که تا مـیدان آزادی. و آن عده دیگر از مـیدان راه آهن که تا مـیدان ولیعصر (عج) و بعد از آنجا بـه مـیدان ونک و از آنجا بـه مـیدان تجریش مـی‌رفتند.

حقوق شـهروندی درون ایستگاه‌های اتوبوس

اما هم اکنون شرایط درون تهران بسیـار فرق کرده است. منظور از هم اکنون یعنی پنج که تا 6 سال اخیر است. پنج سالی کـه خطوط اتوبوس‌های تندرو یـا همان (BRT) درون نقاط مختلف شـهر فعال شده و شـهروندان بـه راحتی مـی‌توانند از نقطه شرقی شـهر بـه غربی، از شمال بـه جنوب و از شرق بـه غرب و بالعروند بدون اینکه نیـاز داشته باشند بارها خط اتوبوس خود را عوض کنند یـا ساعت‌ها منتظر اتوبوس بمانند یـا درون ایستگاه‌های کاملا غیر استاندارد دنبال اتوبوس مملو از جمعیت بدوند. حالا شـهروندان درون پایگاهی سرپوشیده و مناسب مـی‌ایستند که تا اتوبوس مورد نظرشان از راه برسد و آنـها را سوار کند.

مخالفان اتوبوس‌های تندرو و پاسخ شـهرداری با رضایت مردم

اولین خط اتوبوس‌های تندرو درون مرداد سال 1386 از ابتدای تهرانپارس که تا پایـانـه آزادی فعالیت خود را آغاز کرد. اتوبوس‌هایی کـه با سرعتی مناسب و در کوتاه‌ترین مدت و با استفاده از خطوط ویژه، شـهروندان را بـه مقصد خود مـی‌رساندند. آغاز فعالیت این اتوبوس‌ها با مخالفت‌های زیـادی روبرو شد. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران یکی از مـهمترین مخالفان طرح بود کـه آن را موجب ترافیک سنگین درون پایتخت مـی‌دانست و بارها آن را درون رسانـه‌ها عنوان مـی‌کرد.

سردار رویـانیـان بارها و بارها تاکید کرد: فاصله میدان آزادی تا پرند "احداث اولین خط سامانـه اتوبوس‌های تندرو، حدفاصل پایـانـه آزادی که تا چهارراه تهرانپارس ناکارآمد بوده و به دلیل عدم هماهنگی با پلیس راهور، درون هفت منطقه راهنمایی و رانندگی ایجاد ترافیک کرده است. حتی مدعی شد کـه اجرای این سامانـه درون تهران از نظر شورای عالی ترافیک ابهاماتی دارد و باید شـهرداری درون مورد این ابهامات پاسخگو باشد."

از سویی دولتی‌ها کـه احداث مونوریل را به منظور تهران کارآمدتر مـی‌دیدند درون این زمـینـه مخالفت‌های جدی را با شـهرداری تهران آغاز کرده و حاضر بـه تامـین هزینـه‌های خرید اتوبوس‌های تندرو نشدند.

اما شـهرداری تهران بدون توجه بـه این موضوعات کار خود را ادامـه داد و وقتی با رضایت مردم و استقبال آنـها از این طرح روبرو شد خطوط اتوبوس‌های تندرو را درون نقاط دیگر شـهر توسعه داد. البته بعد از آن نیز ایجاد خط اتوبوس تندرو مـیدان راه آهن که تا مـیدان تجریش نیز با مخالفت‌هایی جدی روبرو شد کـه پس از مشـهود شدن نقاط مثبت آن، زبان منتقدان را به منظور همـیشـه بست.

ویژگی‌های این خطوط

از ویژگی‌های خطوط اتوبوس‌های تندرو مـی توان گفت کـه سرفاصله حرکت آنـها دراین سامانـه بـه طور مـیانگین 2 دقیقه است. روزانـه یک مـیلیون و 800هزار نفر با اتوبوس‌های بی.آر.تی بـه مقصد مـی‌رسند. درون مسیر 104کیلومتری خطوط سامانـه اتوبوس‌های تندرو 575 دستگاه اتوبوس دوکابین، 656 اتوبوس تک کابین و درمجموع 1231 دستگاه اتوبوس فعال هستند.

براساس تحقیقات شرکت واحد اتوبوسرانی،اقشار تحصیلکرده تمایل بسیـاری از سامانـه اتوبوس های تندرو دارند و ترجیح مـی‌دهند بـه جای استفاده از خودرو شخصی، سفری سریع و راحت را با بی.آر.تی تجربه کنند. ضمن اینکه خدمات سامانـه اتوبوس‌های تندرو شبانـه روزی است.

حالا تهران از شمال بـه جنوب، از شرق بـه غرب و...دارای 10 خط اتوبوس های تندرو هست که روزانـه هزاران مسافر را جا بـه جا مـی‌کند و توسعه این خطوط همچنان ادامـه دارد. نام خطوط اتوبوس‌های تندرو تهران بـه علاوه ویژگی‌ها و مبدا و مقصد آن را کـه طی 6 سال گذشته ایجاد شده اند، مـیتوانید درون جدول زیر بخوانید:

نام خطوط

مشخصات و ویژگی ها

آدرس

خط یک

  • خط اول دارای 26 ایستگاه است، طول مسیر نیز 18 هزار و 700متر مـی‌باشد کـه غرب تهران را بـه شمال شرق آن متصل مـی‌کند.
  • درواقع این خط از مـیدان آزادی که تا مـیدان امام حسین(ع) مسیری مستقیم را طی مـی‌کند و از آنجا بـه بعد بـه سمت شمال شرق مـی‌رود و از سه خیـابان آزادی، انقلاب و دماوند گذر مـی‌کند.
  •  کل این مسیر بـه طور عادی یک ساعت بـه طول مـی‌انجامد. همچنین تمام تقاطع‌ها بـه سامانـه چراغ راهنمایی هوشمند مجهز شده‌اند که تا اتوبوس درون پشت چراغ راهنمایی نماند.
  • در مرداد ماه سال 1386 افتتاح شد.

 پایـانـه آزادی که تا چهارراه تهران پارس

خط دو

  • خط دوم سامانـه تندرو کـه غرب تهران را بـه جنوب شرق آن متصل مـی کند.
  •  با طول 20 کیلومتر و 26 ایستگاه، از مـیدان آزادی شروع شد و با عبور از بزرگراه آیت‌الله سعیدی، مـیدان فتح، مـیدان شمشیری، خیـابان قزوین، هلال احمر، مولوی، مـیدان خراسان، خیـابان خاوران بـه سه راه افسریـه مـی رسد.
پایـانـه آزادی که تا پایـانـه خاوران

خط سه

  • خط سوم سامانـه تندروی تهران از پایـانـه خاوران درون جنوب شرق تهران شروع و تا پایـانـه علم و صنعت درون شرق تهران ادامـه مـی‌یـابد.
  •  این خط با 13.5 کیلومتر طول دارای 18 ایستگاه هست که از پایـانـه خاوران شروع شده و در ادامـه از بزرگراه افسریـه، مـیدان کلاهدوزسابق، خیـابان نیرو هوایی، خیـابان امامت، خیـابان آیت، مـیدان هفت حوض عبور نموده و به پایـانـه متروی علم و صنعت مـی‌رسد.
  •  از شـهریور ماه 87 مطالعات اجرایی این خط آغاز شد و اول دی ماه همان سال بـه بهره برداری رسید.

پایـانـه علم و صنعت که تا پایـانـه خاوران

خط چهار

  • خط چهارم نیز بـه طول 21.5 کیلومتر، از چهارراه پارک‌وی درون شمال تهران بـه پایـانـه بعثت درون جنوب تهران متصل شد.
  •  اکنون با 21 ایستگاه از پارک‏‏ وی آغاز و پس از طی مسیر از بزرگراه شـهید چمران، مـیدان توحید، بزرگراه نواب، خیـابان شـهید تندگویـان و بعثت بـه پایـانـه جنوب ختم مـی‌شود.
  • با راه اندازی ادامـه خط 4 که تا پایـانـه جنوب بـه طول 9.7 کیلومتر،طول مسیر خط 4 بـه 22.5  کیلومتر افزایش پیدا کرد.

 چهار راه پارک وی که تا پایـانـه جنوب

خط پنج

  • خط 5 بی.آر.تی بـه عنوان هفتمـین خط سامانـه اتوبوس های تندرو درون روزهای پایـانی شـهریور ماه سال 1391 درون مسیر رسالت - آرژانتین آغاز بـه کار کرد.
  • در فازهای بعدی هم قراراست که تا دهکده المپیک درون منطقه22 ادامـه مسیر دهد.
  • به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی "در حال حاضر روزانـه بیش از ۵۰ هزار جابه جایی درون خط ۵ سامانـه اتوبوس های BRT صورت مـی گیرد"
  • این خط مـهرماه 91 افتتاح شد.

پایـانـه علم و صنعت که تا پایـانـه بیـهقی

خط شش

  • این خط 19 کیلومتر مسافت دارد.
  • احداث این خط درون دست مطالعه است.

بلوار ارتش که تا مـیدان پونک

خط هفت

  • خط هفت نیز بـه طول 12 کیلومتر بـه صورت یکپارچه از مـیدان راه آهن که تا مـیدان تجریش مشغول فعالیت است.
  • برای راه اندازی خط ویژه اتوبوس بی آر تی ولی عصر از تاریخ 27 مرداد سال 1388 خیـابان ولی عصر از تقاطع بهشتی که تا پارک وی از جنوب بـه شمال یکطرفه شد و با تسهیل ترافیک و رفت و امد مردم درون این مسیر مـهم و پر تردد بـه تدریج تهرانی‌ها بـه اتوبوس‌های بی آر تی شمال جنوب پایتخت عادت د.
  • دارای 27 ایستگاه هست که از مـهمترین خیـابانـهای مرکزی شـهر همچون تقاطع فاطمـی، چهارراه ولیعصر، چهارراه پارک وی، نیـایش، مـیدان ونک و... مـی گذرد.
  • اواخر سال 1388 افتتاح شد.

مـیدان راه آهن که تا مـیدان تجریش

خط هشت

  • این خط از بزرگراه بعثت مـی گذرد و پایـانـه جنوب را بـه پایـانـه خاوران متصل مـی کند، هم بـه اتمام رسیده و اکنون عملیـات احداث خط 8 آغاز شده هست و وعده داده شده که تا پایـان خرداد بـه اتمام رسد.
  • یک خط تقاطعی است. این خط درون تقاطع با خط 4 و خط 3 خواهد بود کـه از این طریق دسترسی شـهروندان بـه نقاط شمالی شـهر نیز ممکن خواهد شد کـه این همان شبکه کارآمد حمل و نقل و ترافیک خواهد شد.
  • در طراحی ایستگاه های بی .آر.تی خط 8 سعی شده هست از مضامـین و طراحی ها با الگو برداری از معماری اسلامـی و سنتی ما بهره گرفته شود.

بزرگراه بعثت که تا مـیدان بسیج

خط نـه

  • مسیر خط 9 بی.آر.تی درون بزرگراه صدر بـه گونـه ای هست که این خط از تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه صدر آغاز مـی شود و در ادامـه مسیر از بزرگراه های مدرس، چمران و یـادگار امام مـی گذرد و به شـهرک غرب ختم مـی شود.
  • این خط 17 کیلومتر مسافت دارد.

بزرگراه بعثت که تا بزرگراه بابایی

خط10

  • این خط از پایـانـه آزادی که تا دانشگاه علوم تحقیقات بـه طول 12 کیلومتر درون سال 90 بـه مجموع خطوط فعال سامانـه بی.آر.تی پیوست.
  •  با راه اندازی ادامـه خط 4 که تا پایـانـه جنوب بـه طول 9.7 کیلومتر دراین سال ،طول مسیر خط 4 بـه 22.5 کیلومتر افزایش پیدا کرد.
  • به طور کل درون این مسیر درون جهت شمال بـه جنوب 24 ایستگاه و جنوب بـه شمال 25 ایستگاه احداث شده است.
  • این خط درون حال حاضر امکان تبادل سفر با خط 2 و 5 مترو (در ایستگاه صادقیـه) و خط 4 مترو (ایستگاه آزادی) و در آینده با خط 6 مترو (بلوار مرزداران) را دارد.همچنین امکان تبادل سفر با خطوط 1 و 2 اتوبوس تندرو درون پارک‌سوار آزادی دارد.
  • خردادماه سال 1390 افتتاح شد.

مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامـی که تا پایـانـه آزادی




[پیشنـهاد این روزهای تهرانی‌ها؛ جدول خطوط و مسیرهایBRT فاصله میدان آزادی تا پرند]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 15:25:00 +0000